ในงานสัมมนาและนิทรรศการ Digital Government Summit 2025 ระหว่างวันที่ 14-15 ต.ค. 2568 กรมการกงสุลได้นำเครื่องรับคำร้องขอทำหนังสือเดินทางแบบบริการด้วยตนเอง (Self-enrollment Kiosk) มาแสดง พร้อมทั้งเปิดให้ประชาชนได้ทำหนังสือเดินทางด้วยตนเองภายในงานที่ศูนย์การค้า EmSphere
งาน Digital Government Summit จัดขึ้นโดยสำนักงานพัฒนารัฐบาลดิจิทัล หรือ DGA เพื่อนำเสนอผลงานเกี่ยวกับบริการดิจิทัลจากภาครัฐให้ประชาชนได้รับทราบถึงความก้าวหน้าในการพัฒนาบริการต่าง ๆ ผ่านการสัมผัสและทดลองใช้บริการดิจิทัลที่ทันสมัย ซึ่งบริการหนังสือเดินทางได้รับคำชื่นชมและความพึงพอใจจากผู้ใช้บริการมาโดยตลอด โดยเฉพาะการนำนวัตกรรมที่ทันสมัยมาให้บริการเพื่อตอบสนองวิถีชีวิตของคนรุ่นใหม่ที่เน้นความสะดวกรวดเร็ว เครื่อง Kiosk จึงได้รับการตอบรับที่ดีจากผู้ใช้บริการในวงกว้าง โดยใช้เพียงบัตรประชาชนและแอปธนาคารเพื่อสแกนจ่าย
ในโอกาสนี้ กรมการกงสุลยังได้ประชาสัมพันธ์เชิญชวนให้ดาวน์โหลดแอปพลิเคชั่น Thai Consular ซึ่งเป็นนวัตกรรมในการดูแลคุ้มครองคนไทยในต่างประเทศ มีฟังก์ชั่นช่วยเหลือยามฉุกเฉิน (โทร.ได้ฟรีผ่านระบบ) และระบบค้นหาสถานทูตไทยในประเทศต่าง ๆ รวมถึงตรวจสอบข้อมูลหน้าหนังสือเดินทาง (Digital Passport) ตลอดจนค้นหาบริการและข้อมูลของกรมการกงสุล โดยดาวน์โหลดได้ฟรีทั้งบน iOS และ Android
อนึ่ง ท่านที่สนใจยื่นคำร้องขอทำหนังสือเดินทางผ่านเครื่อง Kiosk สามารถใช้บริการได้ที่กรมการกงสุล แจ้งวัฒนะ และสำนักงานหนังสือเดินทางชั่วคราวปทุมวัน (MBK Center) บางใหญ่ (Central Westgate) พัทยา เชียงราย อุดรธานี สงขลา และยะลา
-----------------------------------------------------------
Department of Consular Affairs Showcases Innovation Driving Public Service Transformation
At the Digital Government Summit 2025, held at EmSphere shopping mall from 14 to 15 October 2025, the Department of Consular Affairs showcased the passport self-enrollment kiosk —
an innovative solution for Thai citizen to self-renew their passports. Participants at the event were invited to renew their passports by using the showcased kiosk.
The Digital Government Summit, organized annually by the Digital Government Development Agency or DGA, was a forum for government agencies to showcase technological advancement and innovation in public services, and for the public to experience and try out various modern digital services. Thailand’s passport service was consistently praised for adopting cutting-edge technology to deliver better service with speed and convenience that meets the modern lifestyle. The self-enrollment kiosk, using only Thai ID card and mobile banking app, was therefore popular among younger generations.
On this occasion, the Department of Consular Affairs also showcased the “Thai Consular” application, an innovation in protecting Thai nationals overseas with such features as free emergency internet call, Thai embassy locator, as well as access to Digital Passport information. Through this app, users can also check out consular services and search for useful information under the Department of Consular Affairs. The application is available for free download on both iOS and Android platform.
Anyone interested in applying for a passport through the self-enrollment kiosks can use the service at the Department of Consular Affairs (Chaeng Watthana Rd.), and passport offices located at Pathumwan (MBK Center), Bang Yai (Central Westgate), Pattaya, Chiang Rai, Udon Thani, Songkhla, and Yala.